Zielona rewolucja Marty Dymek w Tajlandii

Aktualności kuchni+

Warszawa, 14.06.2018

Wieczór specjalny z programami Anthony'ego Bourdaina w Kuchni+
Barack Obama powiedział o nim: „wiele nauczył nas o jedzeniu, ...

Warszawa, 11.05.2018

Zielona rewolucja w tajskiej harmonii smaków – Marta Dymek w Tajlandii
Coraz więcej osób wybiera Tajlandię jako wakacyjny cel. Jest to kraj, ...

Warszawa, 22.03.2018

Wielkanocne danie czy sportowa uczta? 4. sezon „365 obiadów Mariety Mareckiej” zaproponuje potrawę na każdą okazję
Codzienne przygotowywanie obiadów nie musi być żmudną rutyną. Z pomocą i ...

Warszawa, 15.02.2018

Szlifowanie kulinarnych diamentów w 5. sezonie autorskiego reality show Kuchni+ „Czy na pewno umiesz gotować?”
Zaskakujące kulinarne tricki, garść ciekawych porad i mnóstwo zabawnych sytuacji. Andrzej ...

Warszawa, 01.12.2017

Święta według Jamiego Olivera i nie tylko – spędź Boże Narodzenie z Kuchnią+
Jak sprawić, żeby wigilijny stół stał się naprawdę wyjątkowy? Jamie Oliver ...

Warszawa, 06.10.2017

Rewolucja wraca do kuchni. „Zielona rewolucja Marty Dymek 5” premierowo w Kuchni+
Czy swojska brukselka może stać się tajskim przysmakiem? W kuchni Marty ...

Aktualności kulinarne

4 czerwca 2018

Kamil Wojtasiak - Mistrz Polski Sommelierów 2018

Nowym Mistrzem Polski Sommelierów jest Kamil Wojtasiak z warszawskiej restauracji Butchery & Wine. Młody, zaledwie 28-letni Wojtasiak, pokonał w finale ubiegłorocznego wicemistrza, Macieja Sokołowskiego, który prowadzi własną firmę szkoleniową w Poznaniu oraz Łukasza Głowackiego z poznańskiej restauracji Muga. W XVIII edycji mistrzostw startowało 22 topowych sommelierów pracujących w Polsce i zagranicą, należących do Stowarzyszenia Sommelierów Polskich ? organizatora Mistrzostw.

Konkurs certyfikowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Sommelierów (ASI) miał dwa etapy: zamknięte eliminacje z testem z wiedzy o winie, pisemną degustacją i praktyczną częścią indywidualną oraz finał rozgrywany przed publicznością.

Podczas finału zawodnicy mieli najpierw dobrać do każdej z 3 wersji przekąsek Bakalland (solone migdały, orzechy brazylijskie, żurawina) najbardziej adekwatny rodzaj hiszpańskiego wina musującego cava. Z tym zadaniem wszyscy finaliści poradzili sobie doskonale. W drugim zadaniu musieli rozpoznać, jakie czerwone wino znajduje się w każdym z 4 kieliszków, podać jego szczep, kraj pochodzenia i rocznik oraz wskazać cechę genetyczną łączącą trzy z nich oraz odrzucić niepasujące wino. Tylko Maciej Sokołowski odgadł, że w kieliszku numer jeden był kalifornijski zinfandel, pozostałe odpowiedzi były nietrafione i żaden z zawodników nie wskazał wina niepasującego do pozostałych.

W kolejnym zadaniu należało podać pełen opis czerwonego wina. Wszyscy zawodnicy poprawnie opisali wino, jednak żaden nie odgadł, co znajduje się w kieliszku.

Trudnym zadaniem praktycznym była obsługa trzech stolików z 12 klientami restauracji, w których role wcielili się jurorzy i goście wybrani spośród publiczności. Każdy zawodnik musiał po kolei przygotować koktajl mimosa dla dwojga gości, podać cavę sześciu gościom, dobrać po 2 wina do 5-daniowego menu (przy czym w każdej zaproponowanej parze musiało być wino z Kaliforni) oraz zdekantować i podać rocznikowe porto do stolika czteroosobowego, przy czym goście mieli dodatkowe prośby i pytania pochłaniające czas i uwagę zawodników. Nie brakowało emocji, pomyłek, złamanych korków, ale wszyscy finaliści przyznali, że jurorzy postarali się, żeby było trudno.

„Trudnością zadań podczas mistrzostw mobilizujemy naszych członków do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Dzięki temu poziom wiedzy polskich sommelierów jest imponujący – świadczą o tym sukcesy Polaków na międzynarodowych konkursach, ale także jakość ich pracy, którą widzą pracodawcy w Polsce i w restauracjach za granicą, gdzie wielu z nich pracuje”, mówi Piotr Kamecki, prezes Stowarzyszenia Sommelierów Polskich.

Główną nagrodą dla Mistrza Polski Sommelierów są wyjazd studyjny do winnic E & J Gallo Winery w Kaliforni oraz wyjazd do winnic Tejo.

Imprezą towarzyszącą finałowi była degustacja 33 win kalifornijskich „Z Kalifornią do stołu”. Ponad 200 osób - gości finału mistrzostw - mogło degustować kolejno białe i czerwone wina z oferty polskich importerów skierowanej do branży HoReCa przed rozpoczęciem finału konkursu i w trakcie przerw między wystąpieniami zawodników. Toast za nowego Mistrza Polski Sommelierów publiczność i uczestnicy konkursu wznieśli hiszpańską cavą.

Partnerami strategicznymi Mistrzostw są:
Cisowianka Perlage http://www.cisowianka-perlage.pl/
California Wine Institute www.discovercaliforniawines.com, facebook/California Wines Polska
Consejo Regulador del Cava http://www.docava.es/
Mondial Assistance http://www.mondial-assistance.pl/
Regent Warsaw Hotel http://www.regent-warsaw.com/pl/

powrót