Widelcem po mapie

książki >>

Najlepsze przepisy polskich blogerów

Książka zawiera przepisy kulinarne najlepszych polskich blogerów i stanowi podsumowanie inicjatywy Wybory Kulinarnego Bloga Roku! To inicjatywa skierowana do wszystkich …

wydarzenia

    Panel - Przemysł czasu wolnego

    Tagi: wydarzenia



    Turystyka kulinarna - czyli przepis na sukces szlaków, imprez i produktów kulinarnych

    Kulinaria stały się hitem w miastach i regionach zarówno w Polsce jak i na świecie. Szlaki Kulinarne powstają w Polskich miastach (Szlak Kulinarny Centrum Gdyni w 2009, Białostocki Szlak Kulinarny 2010, Iławski Szlak Kulinarny 2010) i regionach ( Małopolski Szlak Owocowy w 2003, Szlak Oscypkowy czy Małopolska Trasa Smakoszy). Dobrze znamy festiwale kulinarne takie jak Śląskie Smaki (organizowane od 2006 roku) czy Podkarpackie Smaki (organizowane od 2007 roku), z apetytem i podziwem obserwujemy sukces takich kulinarnych świąt jak dni Mistrzostwa Świata w pieczeniu kiszki i babki ziemniaczanej (organizowane od 1999 roku).

    Jak je zorganizować? Jak zaprosić branżę gastronomiczną? Jak wypromować wśród mieszkańców i turystów z całego kraju? Jak stworzyć polską markę kulinarną? Panel starał się przekazać praktyczne wskazówki tym, którzy właśnie myślą o stworzeniu produktu turystycznego opartego o kulinaria w swoim regionie czy mieście. Dyskutowano jak wywołać ogólnoeuropejską modę na podróżowanie w pogoni za smakiem do restauracji, które stają się celami podróży turystycznych oraz ambasadami kulinarnej tożsamości miast i krajów.

    Podczas Panelu, który odbył się 14 października w Gdyni, zostały przyjęte ustalenia jak wspólnie promować polskie produkty turystyki kulinarnej po to, aby rozszerzyć modę na kulinaria sprzed telewizorów do restauracji i do markowych produktów turystyki kulinarnej. Prelegenci podczas debaty wskazali najsensowniejsze rozwiązania wynikające z ich doświadczenia, które będą skłonni wspólnie wdrożyć w życie w 2012 roku.

    „Smaki Małopolski – przepis na sukces”.

    Małopolska to region niezwykle barwny bogactwem kultury, tradycji i wciąż żywego folkloru. Dziedzictwo kulinarne regionu stanowi ogromny potencjał dla rozwoju turystyki i tworzenia produktów turystycznych. 46 smakołyków wpisanych na listę produktów tradycyjnych i 9 zarejestrowanych w Unii jest bazą, wokół której skupia się promocja Małopolskiej kuchni.

    "Małopolski Smak" jest marką regionu, w którą wpisuje się oferta turystyczna, a narzędziem jego promocji jest Małopolski Festiwal Smaku liczący już siedem edycji. Piętnaście tysięcy kuponów oddanych na najlepsze dania w plebiscycie dla gości finału Festiwalu w Krakowie oddaje skalę zainteresowania tym nietypowym kiermaszem. Na stoiskach, które przez dwa dni goszczą na placu Wolnica, pojawiają się produkty tradycyjne, regionalne i ekologiczne. Różnorodność wyrobów piekarniczych, wędliniarskich, polewek, serów owczych i kozich, naturalnych soków, ciast i lodów pozwalała w pełni docenić bogactwo tradycyjnej małopolskiej kuchni. Wśród wystawców znjdują się producenci i restauratorzy, stowarzyszenia i koła gospodyń wiejskich. Potrawy ocenia jury złożone z profesjonalnych kucharzy.

    Przez cały rok w regionie odbywają się święta i festiwale tematyczne: w Krakowie Festiwal Zupy, Pierogówe i Święto Chleba. W terenie swoje Dni mają Fasola "Piekny Jaś", Kapusta Charsznicka, Karp Zatorski, Suska sechlońska, i wiele innych produktów. Tworzone są tematyczne kulinarne szlaki: owocowy, oscypkowy czy śliwkowy. Małopolska Trasa Smakoszy wyznacza trasy wędrówek poprzez najcenniejsze atrakcje turystyczne i najpiękniejsze okolice regionu ze wskazaniem miejsc, gdzie można zatopić się w klimatach dawnej karczmy, dobrze zjeść i cieszyć się dobrym przyjęciem. Jakości karczm regionalnych służy ich Certyfikacja przeprowadzana przez Małopolską Organizację Turystyczną według "Księgi Jakości gastronomii regionalnej" opracowanej przez MOT.

    „Czy na proziaku można zarobić? – odpowiedź na przykładzie działań realizowanych na Podkarpaciu.

    Analiza działań związanych z promocją produktów tradycyjnych na Podkarpaciu w latach 2000-2010 pozwala stwierdzić fakt, że ich dobry i przemyślany początek w pierwszej połowie dekady związany z organizacją imprez o skali wojewódzkiej oraz konsekwentną promocją, wyhamował. W efekcie „specyfiką” regionu jest chaos działań instytucji samorządowych oraz prywatnych przedsiębiorców w skali całego województwa, a także brak spójnej polityki promocyjnej.

    Dobrym objawem jest powstanie elity „liderów zmian”, do których zaliczyć można nastawionych na działanie marketingowe przedsiębiorców z branży mięsnej oraz prężnie działające organizacje pozarządowe. Praktycznie to na ich barkach spoczywają działania w tej problematyce w ciągu najbliższych 3-5 latach.

    „Sprzedać smak, czyli szwedzkie produkty turystyczne oparte na kulinariach”

    Celem wystąpienia jest przedstawienie działań (zarówno prywatnych, jak i samorządowych oraz państwowych) podjętych przez szwedzki przemysł turystyczny, by wykreować Szwecję jako cel podróży gastronomicznych. W wystąpieniu zaznaczone będą kłopoty, jakie napotyka Szwecja przy kreowaniu turystyki kulinarnej i jak udaje się przekuć przeszkody w zalety. Zasadniczą częścią wystąpienia będzie prezentacja konkretnych przykładów oferowanych przez szwedzkich przedsiębiorców produktów turystycznych (szlaków, pakietów itp.). Ponadto, w wystąpieniu zawarte zostaną również szwedzkie sposoby sprzedaży produktów kulinarnych.

    „Śląskie Smaki – droga od festiwalu do szlaku kulinarnego”

    Kuchnia zawsze była mocną stroną województwa śląskiego, Polacy kojarzą jej dania jako tradycyjne, sycące i – przede wszystkim - smaczne. Od 6. lat Śląska Organizacja Turystyczna wykorzystuje ten niewątpliwy atut również w promocji turystycznej. Organizując Festiwal „Śląskie Smaki”® prezentuje nie tylko specjały kuchni śląskiej, ale również jurajskiej, góralskiej czy zagłębiowskiej. Zauważając ogromne zainteresowanie turystyką kulinarną postanowiliśmy pójść o krok dalej - w 2010 r. opracowano strategię rozwoju produktu turystycznego „Śląskie Smaki”®. Jej wdrożenie ma docelowo doprowadzić do stworzenia w śląskim Szlaku Kulinarnego.