Widelcem po mapie

książki >>

Najlepsze przepisy polskich blogerów

Książka zawiera przepisy kulinarne najlepszych polskich blogerów i stanowi podsumowanie inicjatywy Wybory Kulinarnego Bloga Roku! To inicjatywa skierowana do wszystkich …

wydarzenia

    II edycja Borsa Vini Italiani

    Tagi: wydarzenia




    29 czerwca, w Hotelu Sheraton, w Warszawie, odbyła się II edycja Borsa Vini Italiani – największych targów win włoskich w Polsce. Uczestniczyło w nich ponad 40 producentów win z niemal każdego regionu Włoch, wśród których znalazły się zarówno firmy duże i te mniejsze. Targi zostały zorganizowane przez ICE (Istituto nazionale per il Commercio Estero - Włoski Instytut Handlu Zagranicznego, Sekcja Promocji Handlu Ambasady Republiki Włoskiej w Warszawie). Celem imprezy było nawiązanie współpracy biznesowej z polskimi importerami win. Z tej okazji swoją premierę miał także pierwszy kompleksowy portal internetowy www.smakitalii.pl, uruchomiony przez ICE w języku polskim, poświęcony winom włoskim.

    Słynne Chianti z Toskanii, Nebbiolo i Barbera z Piemontu czy nieco mniej znane, ale cieszące się coraz większym uznaniem Montepulciano z Abruzzo – producenci takich win przyjechali do Warszawy, by uczestniczyć w drugiej edycji Borsa Vini Italiani, w Hotelu Sheraton.

    - Z roku na rok Polacy konsumują coraz więcej wina. Włoskie - są w ścisłej czołówce światowej – zarówno pod względem ilości, jak i jakości. Dlatego polski rynek stał się w naturalny sposób jednym z głównych, którym zainteresowani są włoscy producenci. – mówi dyrektor Włoskiego Instytutu Handlu Zagranicznego w Warszawie - Domenica Brosio.

    Import win do Polski stale rośnie. W ubiegłych latach - o około 15 % rocznie, w ostatnim czasie – nieco wolniej – by w 2009 roku osiągnąć około 989,1 tysięcy hektolitrów i wartość ponad 153 milionów Euro (dane GUS). W 2009 roku Włochy stały się trzecim dostawcą win do Polski (za Francją i USA), z blisko 14 % udziałem w sprzedaży.

    - Sprzedaży win do Polski nie zatrzymał nawet światowy kryzys. Wasi konsumenci stali się bardzo wymagający, ale i otwarci na nowe wrażenia. Świadczy o tym wzrost sprzedaży win z segmentu Premium, a więc z tzw. „wyższej półki” – mówi enolog Barbara Tamburini.

    Według ostrożnych szacunków Włoskiego Instytutu Handlu Zagranicznego, spożycie takich win wzrasta co roku o co najmniej kilka procent. Pojawia się też coraz więcej wyspecjalizowanych sklepów, wzrasta znaczenie innego kanału dystrybucyjnego – o charakterze bezpośrednim, jakim są sprzedaże przy okazji imprez degustacyjnych, organizowanych w klubach, hotelach czy restauracjach. Stąd zainteresowanie nowych producentów możliwością nawiązania ścisłej współpracy z potencjalnymi partnerami handlowymi z Polski.

    - Większość z nich nie ma jeszcze swoich importerów w Polsce. Ich oferta –zarówno cenowa, jak i smakowa jest bardzo różnorodna, dlatego liczą na zainteresowanie potencjalnych importerów z Polski. Jesteśmy przekonani, że dzięki takim spotkaniom Polska zajmie jeszcze wyższe miejsce wśród priorytetowych rynków eksportowych włoskich win – mówi dyrektor ICE.

    Dziś Polska to dla Włoch 22 rynek pod względem sprzedaży win – przede wszystkim czerwonych, przy stałym wzroście białych, wermutów, deserowych czy musujących. Coraz większe znaczenie polskiego rynku dla włoskich winiarzy, a także zainteresowanie włoską ofertą winiarską wśród polskich konsumentów skłoniły włoski rząd do podjęcia nowej inicjatywy – uruchomienia strony internetowej dla Polaków zainteresowanych włoskimi winami.

    - Włoskie wina – jak Italia długa i szeroka – różnią się między sobą. Od mocno wytrawnych win Valpolicella z Północy – po mające posmak czarnych jagód, a nawet wanilii wina z południa kraju. Polski konsument na pewno znajdzie tu coś dla siebie, a jeśli odwiedzi stronę www.smakitalii.pl będzie mu z pewnością jeszcze łatwiej – podsumowuje znawca win i jeden z najwybitniejszych dziennikarzy zajmujących się winiarstwem – Tomasz Prange-Barczyński.

    Włoscy winiarze zakładają, że taki rodzaj wsparcia sprzedaży zdynamizuje jeszcze bardziej konsumpcję włoskich win w Polsce. Prognozy dotyczące rozwoju spożycia win są bowiem na najbliższe lata bardzo optymistyczne. Już dziś szacuje się, że wartość rynku wina w Polsce wynosi 1,64 miliardów złotych, z konsumpcją – około 100 milionów litrów. To wciąż 7 razy mniej niż w sąsiednich Niemczech i 4 razy mniej niż w Czechach.

    Warszawa, 2010.06.30